Afhankelijk van jouw situatie kun je drie dingen doen met je internet als je gaat verhuizen:
1. Je bent contractvrij en kunt kosteloos overstappen van abonnement
2. Je contract loopt nog door en verhuist je huidige abonnement mee
3. Je hebt nog geen internet abonnement, je kunt meteen internet vergelijken
Ben je contractvrij zodra je gaat verhuizen? Dan kun je natuurlijk gewoon je huidige abonnement mee laten verhuizen wanneer deze ook op je nieuwe adres te krijgen is. Je bent contractvrij zodra de einddatum van je contract is verlopen is.
Maar een beter idee is om altijd eerst even van tevoren te vergelijken en te zien wat het aanbod op je nieuwe adres is. De kans is namelijk groot dat op je nieuwe adres betere deals te krijgen zijn. Daarvan kun je gebruik maken zodra je contractvrij bent.
Zo kun je misschien sneller internet krijgen, omdat glasvezel internet beschikbaar is op je nieuwe adres. Of je hebt nu een DSL abonnement met beperkte snelheid en kunt op je nieuwe adres 100 Mb/s of méér ontvangen. Het kan ook zijn dat je een vergelijkbaar abonnement kunt nemen, maar tegen een betere prijs met een korting.
Kortom: ben je contractvrij, vergelijk dan eerst even alle internet abonnementen op je nieuwe adres. En beslis dan of je beter kunt overstappen, of dat je je huidige abonnement mee verhuist.
Houd er rekening mee dat wanneer je gaat verhuizen en wil overstappen, je geen gebruik kunt maken van de gratis overstapservice van je provider. De overstapservice wordt alleen geboden op hetzelfde adres.
Je zult in dat geval dus zelf je internet moeten opzeggen. Kijk op de website van jouw provider hoe je jouw abonnement in dat geval op dient te zeggen: schriftelijk (ditigaal) of telefonisch. Houd met opzeggen ook rekening met de 30 dagen opzegtermijn.
Ben je op het moment van verhuizen nog niet contractvrij, dan verhuist je huidige abonnement automatisch mee. Mits je provider ook jouw abonnement levert op je nieuwe adres. Meestal is dat het geval.
Maar soms kan het zijn dat je je huidige abonnement niet op je nieuwe adres kunt voortzetten. Bijvoorbeeld omdat je nu glasvezel internet hebt, maar dit op je nieuwe adres nog niet beschikbaar is.
Check daarom eerst of jouw provider je abonnement ook op je nieuwe adres levert met de internet postcodecheck.
Blijkt dat jouw provider niet op je nieuwe adres levert, of niet jouw abonnement met dezelfde snelheid en type verbinding? Neem dan zo snel mogelijk contact op met je provider.
Je mag in dat geval in principe je huidige abonnement kosteloos opzeggen en opnieuw internet vergelijken en overstappen. Wel vraagt je provider meestal om een verhuisbewijs. En ook in dit geval geldt 1 maand opzegtermijn.
Ga je voor het eerst een internet abonnement afsluiten in je nieuwe woning? Dan kun je meteen internet vergelijken en een abonnement aanvragen op je nieuwe adres.
Tegenwoordig is je internet abonnement verhuizen bij vrijwel alle providers gratis. Alleen bij T-Mobile niet als het gaat om glasvezel. Je betaalt dan installatiekosten voor je glasvezel abonnement.
Het is belangrijk om je adreswijziging op tijd door te geven wanneer je je abonnement meeverhuist. Gemiddeld heeft een provider 2-3 weken nodig om je internet abonnement over te zetten op je nieuwe adres met ingang van de juiste datum. Bij andere providers is dit een maand.
In het volgende overzicht zie je hoe ver van tevoren je jouw verhuizing uiterlijk dient door te geven aan jouw provider:
Provider | Uiterlijk doorgeven verhuizing | Verhuiskosten |
---|---|---|
KPN | 3 weken | Gratis |
Ziggo | 3 dagen | Gratis |
T-Mobile | 1 maand | € 37,50 bij glasvezel |
XS4ALL | 3 weken | Gratis |
Youfone | 1 maand | Gratis |
Online.nl | 2 weken | Gratis |
Budget Alles in 1 | 2 weken | Gratis |
Caiway | 2 weken | Gratis |
Wij raden altijd aan om je verhuizing gewoon zo ver mogelijk van tevoren door te geven, minimaal 1 maand voor de verhuisdatum. Ook als jouw provider een uiterlijke doorgeeftermijn aanhoudt van 2-3 weken. Zo heeft je provider genoeg tijd om de wijziging door te voeren en weet je vrijwel zeker dat het goed gaat.
Controleer altijd voor de zekerheid even of je het doorgeven van je verhuizing goed is doorgekomen.
Nog even op een rijtje:
Stap 1. Check de einddatum van je huidige contract
Stap 2. Neem contact op met je provider
Stap 3. Check bij je provider of je verhuizing goed is doorgegeven
Controleer altijd even of het doorgeven van je verhuizing goed is doorgekomen. Zo weet je zeker dat je op tijd internet hebt op je nieuwe adres.
Bron: Providers.nl