De prijsopbouw van telefoon abonnement verschilt van die van een sim only abonnement. Waar je bij sim only alleen maandelijks betaalt voor een data- en belminuten bundel, betaal je bij een telefoon abonnement óók voor een nieuwe smartphone. Wij leggen je uit hoe de kosten voor je telefoon abonnement zijn opgebouwd. Zo kun jij het beste telefoon abonnementen vergelijken en het juiste abonnement voor jezelf samenstellen.
Om de kosten van een telefoon abonnement te verduidelijken leggen we per categorie uit wat deze kosten inhouden.
Maandelijkse kosten
Met de eenmalige toestelkosten bepaal je zelf of je de telefoon in één keer betaalt bij de bestelling van je abonnement, óf dat je een gedeeltelijke aanbetaling doet. Doe je een aanbetaling, dan blijft er nog een restbedrag aan toestelkosten over. Deze toestelkosten betaal je vervolgens gespreid af gedurende de looptijd van je abonnement als maandelijkse toestelkosten, in de vorm van een toestellening.
Je kunt eenvoudig in de filters in onze telefoonabonnement vergelijker bij het toestel van je keuze aangeven hoeveel je eenmalig wilt aanbetalen. De eenmalige aanbetaling kan nooit hoger zijn dan de toestelprijs. Je kunt de eenmalige aanbetaling ook op €0,- zetten. Dat is handig wanneer je op dit moment niet het geld hebt, of wil neerleggen voor een nieuwe telefoon. Hierdoor worden je maandelijkse toestelkosten natuurlijk wel hoger en je telefoon abonnement duurder. Ook heeft dit mogelijk gevolgen voor een BKR-registratie.
Je betaalt maandelijkse toestelkosten wanneer je de telefoon niet in één keer betaalt bij de bestelling van je telefoon abonnement, maar een gedeeltelijke aanbetaling hebt gedaan. Het restbedrag dat nog overblijft wordt verdeeld over het aantal maanden van de door jouw gekozen contracttermijn: 12 maanden of 24 maanden. Dat is vervolgens het bedrag dat je betaalt aan maandelijkse toestelkosten. Omdat de maandelijkse toestelkosten direct afhangen van de hoogte van je eenmalige toestelkosten, bepaal je zelf de hoogte van je maandelijkse toestelkosten.
Een telefoon abonnement is natuurlijk niet compleet zonder data- en belminuten bundel. Je kiest bij je telefoon abonnement zelf hoeveel GB data je per maand wilt en hoeveel belminuten. Dit zijn de abonnementskosten die je maandelijks betaalt. Je kunt zelf bepalen of je voor een goedkoop telefoon abonnement wil gaan.
Kies je voor een 24 maanden abonnement met toestel, dan liggen de abonnementskosten lager. Wil je na 12 maanden weer telefoon abonnementen vergelijken, of overstappen op sim only? Dan betaal je per maand méér abonnementskosten.
Tegenwoordig betaal je bij je telefoon abonnement ook eenmalig een thuiskopieheffing. Wat is dat? De thuiskopieheffing is een vergoeding die auteurs, muzikanten en componisten compenseert voor het mislopen van inkomsten doordat consumenten een kopie van hun werk op hun telefoon (of andere gegevensdragers) mogen maken voor privédoeleinden. Het opslaan van muziek via Spotify op je telefoon bijvoorbeeld is een vorm van thuiskopie.
De hoogte van de thuiskopieheffing verschilt per elektronisch apparaat en is door rijksoverheid vastgesteld. Voor mobiele telefoon is dit bedrag vastgesteld op eenmalig €7,30 (excl. BTW). Ongeacht de contractduur of type telefoon.
Betaal je de telefoon bij het abonnement niet in één keer? Dan betaal je het restbedrag gespreid gedurende je contract door middel van een toestellening, zoals we al eerder aangaven. De toestellening is je kredietbedrag.
Wil je geen toestellening? Geen probleem. Betaal dan gewoon de toestelkosten in één keer bij de bestelling van je telefoon abonnement. Hiermee verlaag je je maandelijkse telefoon abonnementskosten omdat je telefoon al is afbetaald. Je betaalt dan alleen nog maandelijks abonnementskosten betaalt voor je data- en belbundel, eventueel administratiekosten en thuiskopieheffing.
Ga je wel een toestellening aan in de vorm van maandelijkse toestelkosten, dan kun je afhankelijk van de hoogte van het restbedrag al dan niet te maken krijgen met een BKR-registratie. Een BKR-registratie is niet perse ‘erg’, ook al klinkt misschien een beetje spannend. Met de BKR-registratie willen kredietverleners simpelweg checken of jij kredietwaardig bent voor een telefoon abonnement. Deze check is er simpelweg om te kijken of je met deze lening niet in de financiële problemen komt en is dus ook handig voor jezelf.
Wil je liever geen BKR-registratie? Dat hoeft ook niet. Verhoog dan simpelweg je eenmalige toestelkosten, zodat het restbedrag voor de telefoon onder de €250,- blijft. Voor alle toestelleningen tot € 250,- wordt geen BKR-check gedaan.
Bron: Providers.nl