De groeiverwachting voor uitgesteld of on-demand tv kijken wordt positief beoordeeld door een recent rapport van ABN Amro. Binnen tien jaar zal het aandeel dat vorig jaar op 7 procent lag, naar 25 procent stijgen. Dit brengt niet alleen een afname in het aantal kijkminuten van traditioneel of lineair tv-kijken teweeg, er zal ook steeds meer on-demand worden gekeken. Dit schrijft ABN Amro in zijn sectorrapport Technologie, Media en Telecom over het kijkgedrag van Nederlanders.
In 2008 bekeken Nederlanders slechts 1,5 procent van de totale tv-kijktijd online of uitgesteld. De sterke groei van deze twee moderne vormen van tv-kijken wordt onder meer veroorzaakt door technologische ontwikkelingen. Het bekijken van video’s via tablets en smartphones is enorm toegenomen. Andere oorzaken voor deze stijging zijn bijvoorbeeld de toename in het aanbod van VoD-diensten zoals Netflix en Videoland, en de opkomst van streaming video kijken, via bijvoorbeeld Facebook en YouTube.
Steeds vaker wordt er lineaire of live tv aangeboden via internet. In 2015 werden bijvoorbeeld diverse internationale sportkampioenschappen enkel (live) op internet uitgezonden, en niet op tv. Dan zijn er nog diensten zoals KPN Play en Knippr van T-Mobile, die lineaire zenders online aanbieden. Om jongere tv-kijkers vast te houden of binnen te halen, is het nodig dat tv-aanbieders onderscheidende en unieke content aanbieden.
Uit het TMT-sectorrapport van ABN Amro blijkt ook dat zo’n 20 procent van de Nederlandse huishoudens een betaald abonnement heeft bij een OTT-speler zoals sVoD-aanbieder Netflix, of een aanbieder van online lineaire tv zoals KPN met Play. Met circa 1,5 miljoen huishoudens is Netflix hierbij koploper op het gebied van OTT-abonnementen in Nederland. ABN Amro verwacht dat andere aanbieders zoals YouTube (met de betaalde videodienst Red) en Amazon (met Prime) ook actief gaan worden op de Nederlandse markt.
Bron: Providers.nl