Uit onderzoek van de ACM blijkt dat consumenten het lastig vinden om sim only abonnementen te vergelijken. Met name heerst er veel onduidelijkheid over de verschillenden voorwaarden van de producten. De ACM vindt dat consumenten de prijzen beter met elkaar moeten kunnen vergelijken.
Nederland kent vele sim only vergelijkingswebsites, in eerste instantie lijkt de stelling van het niet goed kunnen vergelijken een vreemde aannamen. Echter blijkt hier wel degelijk meer achter te schuilen. Uit onderzoek van een "Tweaker" bleek dat het afronden van dataverbruik fors kan verschillen per provider. Dit is een van de redenen waarom de ACM pleit voor het transparanter vergelijken van sim only abonnementen.
“Het goed kunnen vergelijken van de prijzen en voorwaarden is essentieel voor consumenten”
Bron: Rapportage consumentenonderzoek telecommarkt 2016
Een Tweaker die de overstap van KPN naar Youfone maakte ervoer een stijging in het dataverbruik van maar liefst 30%. Na zich te verdiepen in de voorwaarden bleek dat Youfone het dataverbruik naar boven afrond op de 100 KB. Dit hield tevens in dat een klein WhatsApp bericht openen en sluiten eveneens 100 KB verbruikt i.p.v. een paar KB. De teller tikte op die manier hard aan.
Net als bij de databundels is het bij sommige providers het geval dat de consument per belminuut afrekent in plaats van per seconde. In het geval dat gesprekken afgerond worden op de minuut kan het zo zijn dat de belbundel sneller opraakt. Wanneer men een kleine belbundel heeft is het raadzaam om de voorwaarden van de mobiele provider te raadplegen. Zo komt men niet voor onverwachte kosten te staan.
Een sim only abonnement uitbreiden tot onbeperkt bellen is uiteraard een optie om buiten de bundel kosten te voorkomen. Let wel op dat er altijd een fair use policy van toepassing is op de belbundel. Dit houdt in dat onbeperkt, niet zo onbeperkt is als men zou denken. Mobiele providers hanteren vaak een limiet van een aantal duizend minuten. Hieronder is een overzicht van de limieten van onbeperkt bellen.
Provider | Limiet Fair Use |
---|---|
Tele2 | 12.000 minuten |
Ziggo | 10.000 minuten |
T-Mobile | 10.000 minuten |
Vodafone | 10.000 minuten |
Robin Mobile | 6.000 minuten |
Youfone | 4.000 minuten |
Telfort | 3.000 minuten |
KPN | 3.000 minuten |
Simpel | 2.000 minuten |
Ben | 1.000 minuten |
Indien de fair use policy of het afronden van data een reden is om over te stappen naar een andere provider, kunnen consumenten een vergelijkingswebsite bezoeken. Een voorbeeld daarvan is sim only maandelijks opzegbaar. Met name richt deze site zich op maandelijks opzegbare abonnementen, zo kan men iedere maand overstappen als de gekozen mobiele provider niet bevalt.
Bron: Providers.nl