WiFi-hotspots worden veelal aangeboden om potentiële gaten in de mobiele dekking te dichten. Als ergens het mobiele bereik niet optimaal is, kan dit ondervangen worden met behulp van WiFi-hotspots. Een andere reden om gebruik te maken van WiFi-hotspots is om de internetbundel van je abonnement te ontzien, zodat je minder snel door je data heen bent. Op de website van Ben staan bijvoorbeeld tips voor datagebruik: “Maak zoveel mogelijk gebruik van WiFi, zeker als je veel audio en video wilt streamen. Of kies in elk geval een grote internetbundel.”
Alleen Tele2 maakt geen gebruik van eigen WiFi-hotspots. Volgens woordvoerder Jan-Willem Gussinklo is het nieuwe eigen 4G netwerk goed genoeg en heeft Tele2 geen WiFi-hotspots nodig. Ook plaatst Tele2 vraagtekens bij de veiligheid van WiFi-hotspots. Daarom zal Tele2 ook in de toekomst geen WiFi-hotspots gaan aanbieden. Wel komt er een proef met bellen via WiFi binnen privé netwerken thuis, zoals dat eigenlijk ook al jaren bestaat voor bedrijven. Dat heeft echter geen prioriteit, omdat Tele2 momenteel eerst experimenteert met bellen via 4G. Deze maand start namelijk een proef met een beperkte groep gebruikers die enkel via hun 4G-netwerk zullen bellen. Wanneer deze mogelijkheid voor alle gebruikers wordt ingevoerd, hangt af van de stabiliteit, de kwaliteit en de tevredenheid van de gebruikers tijdens deze eerste publieke test. Omdat de kwaliteit van de netwerken steeds beter wordt, is het een kwestie van tijd voordat alle aanbieders van mobiele telefonie daarop overgaan.
Voor mobiel bellen maakt Tele2 nu nog gebruik van het (2G) netwerk van T-mobile, maar volgens Gussinklo heeft bellen via 4G de toekomst: “Wij gebruiken nog maar één netwerk, met twee frequenties. We bieden geen 2G of 3G aan, maar alleen nog 4G. We gebruiken de hoge frequentie voor gesprekken op korte afstand, bijvoorbeeld in steden. De kwaliteit is hoog, omdat je veel datapakketjes kunt versturen.” Voor lange afstanden wordt een lage frequentie gebruikt, die minder belastend is voor het netwerk. ”Die gebruiken we bijvoorbeeld in een gebied als de Flevopolder, waar weinig mensen wonen.”
Waarom is bellen via 4G anders dan via 2G? Gussinklo: “Voor het eerst sinds de komst van de smartphone kunnen de netwerken meer dan de telefoons. Voorheen had je telefoon veel opties, maar waren de netwerken niet goed genoeg om alles te kunnen doen. 4G is heel gunstig, omdat het stabiel is. In Zweden gebruiken ze het al jaren en daar zit in de trein iedereen te Facetimen of Netflixen. Het is volledig digitaal en daarom krijgt bellen ook meer voordelen. Verbindingen komen sneller tot stand, waardoor je telefoon meteen overgaat. Achtergrondgeluiden kunnen onderdrukt worden, waardoor telefoongesprekken zo duidelijk worden, dat het net lijkt of iemand naast je staat.”
Internetten en bellen via 4G heeft dus de toekomst en daar hoort een uitgebreide internetbundel bij met bijbehorend prijskaartje. Een rondgang langs de webshops van de diverse providers leert dat de prijzen van abonnementen met bellen, sms’en en internet variëren van ongeveer tien euro per maand tot zo'n vijftig euro per maand.
Bron: Providers.nl