Op internationaal vlak kwam het Amerikaanse bedrijf in het derde kwartaal uit op 39,25 miljoen abonnees. Een jaar eerder, in Q3 van 2015, was dit aantal nog 25,99 miljoen. Met de 1,77 miljoen abonnees, is Nederland goed voor zo’n 4,5% van het internationale klantenbestand. Ook in Nederland steeg het aantal abonnees. Zo lag hier het aantal klanten in Q3 van 2015 nog op 1,21 miljoen (16% van de Nederlandse huishoudens). Dit houdt in een jaar tijd een groei in van 560.000 nieuwe abonnees.
Desondanks de wereldwijde groei, maakte het bedrijf de afgelopen maanden wel minder groei meer dan werd verwacht. Een aanleiding hiervoor was de verhoging van abonnementsprijzen in het voorjaar. Het abonnement waarbij je op twee apparaten tegelijk kunt streamen in HD-kwaliteit werd in mei met 25% verhoogd. De abonnees die zich recent hadden aangemeld, vreesden dat ook hun prijs omhoog zou gaan. Hoewel dit niet het geval was, veroorzaakte die verwachting volgens Netflix wel een dalende groei in het aantal abonnees.
Op het gebied van streaming videodiensten heeft Netflix het grootste marktaandeel. MyPrime van Ziggo, Knippr van T-Mobile en Play van KPN kunnen gezien worden als voornaamste Nederlandse concurrenten van Netflix, maar verschillen in aanbod en abonnementsvorm. Zo heeft MyPrime als voordeel dat het de goedkoopste streamingdienst is, maar als nadeel dat je ook een regulier TV abonnement moet afnemen bij Ziggo. Knippr en Play zijn weer iets duurder dan Netflix, maar hebben ook een ander aanbod. Zo biedt Netflix films, series en documentaires aan, en kijk je met Knippr naar Nederlandse en buitenlandse TV kanalen, zoals NPO 1,2 en 3, SBS6 en Discovery Channel. Play biedt tot slot ook de populairste Nederlandse en een paar buitenlandse zenders aan, plus HBO 1, 2 en 3.
Bron: Providers.nl