Zelfs de toename van klanten in de consumentenmarkt kon de daling niet keren. In het persbericht van de telecomaanbieder dat vandaag verscheen worden de resultaten over Q2 van de verschillende diensten uiteengezet.
De focus op een uitstekende klantervaring leidde voor KPN tot een sterke groei in gebundelde diensten in de consumentenmarkt. Een toenemend aantal klanten heeft een vast-mobiele bundel. Deze groep bestaat uit mobiele abonnees (38%) en breedbandklanten (33%). In Q2 van 2015 lagen de percentages respectievelijk nog op 26% en 23%. Op het gebied van breedband behaalde KPN een klantenwinst van 15.000, bij interactieve TV was dat 33.000 en aan mobiele abonnees kreeg de provider er 23.000 klanten bij. In totaal heeft KPN nu 944.000 vast/mobiele huishoudens en van de breedbandklanten heeft 59% triple play.
Multi play en IT-diensten in de zakelijke markt vertoonden een solide groei, die werd tenietgedaan door de daling van traditionele telecomdiensten. Dit heeft vooral te maken met een daling in het prijsniveau van deze diensten. De verlaging van de vaste kostenbasis voor de zakelijke markt kan daarentegen goed worden voortgezet. Daarnaast zorgden programma’s ter verbetering van klanttevredenheid in de zakelijke markt voor groei en een positief rapportcijfer (-9).
Het bedrijfsresultaat (EBITDA) groeide dankzij kostenbesparingen met 1,9% tot 579 miljoen. Het operationeel resultaat kwam 21% hoger uit (op 205 miljoen) en het nettoresultaat bedroeg 162 miljoen (+1,3%). De investeringen groeiden met 2,0% tot 312 miljoen en de vrije kasstroom kwam uit op 254 miljoen (+9,5%).
KPN is volhoudend in de verwachtingen voor 2016. De aangepaste EBITDA zal niet veranderen, de investeringen zullen uitkomen op 1,2 miljard en de vrije kasstroom zal boven de 650 miljoen liggen. Als aanvulling heeft KPN nog een belang van 15,5% in het beursgenoteerde Telefonica Deutschland, wat extra dividend genereert.
Bron: Providers.nl