Eind dit jaar zullen Vodafone en Ziggo hun fusie afronden, zo is de verwachting. Bij een eerdere fusie tussen Ziggo en UPC gingen honderden banen verloren, vertrokken veel klanten en werden de prijzen verhoogd. De nieuwe combinatie van Vodafone en Ziggo zou ook met dergelijke gevolgen te maken kunnen krijgen. Toch zullen de voordelen die Ziggo en Vodafone met de fusie kunnen realiseren hier ruimschoots tegen opwegen. De providers verwachten door de samenvoeging van hun activiteiten ongeveer 300 miljoen euro te kunnen besparen op jaarbasis. Het is echter nog maar de vraag of consumenten ook de vruchten zullen plukken van de fusie.
In april 2015 werd de vorige grote telecomfusie in Nederland afgerond, die tussen UPC en Ziggo. Destijds werd Ziggo ingelijfd door de Britse telecomgigant Liberty Global. Het bedrijf van de Amerikaanse miljardair John Malone was het moederbedrijf van UPC. De fusie werd in 2014 ingeluid toen Liberty Global een bod van 10 miljard euro uitbracht op Ziggo. Door de fusie gingen in totaal 900 banen verloren bij Ziggo en UPC. Daarnaast zag Ziggo een behoorlijk aantal klanten vertrekken, in totaal verloor de telecomprovider in het eerste kwartaal na de fusie 162.700 klanten.
Dit was volgens de provider te wijten aan 'operationele uitdagingen als gevolg van netwerk- en productharmonisatie en de verdere integratie van de onderneming'. Voor klanten van Ziggo vertaalden deze 'uitdagingen' zich in storingen bij het televisiekijken. Uit een enquête van de Consumentenbond bleek destijds dat 40 procent van de ondervraagde Ziggo-klanten hiermee te kampen had na de fusie. Financieel gezien legde de fusie Ziggo echter geen windeieren. Met de fusie zou een besparing van 160 miljoen euro per jaar worden gerealiseerd vanaf 2018. Bovendien verhoogde Ziggo de prijzen na de fusie met ruim tien procent.
Na de fusie met UPC verhoogde Ziggo zijn prijzen met meer dan 10 procent
De afgelopen zes jaar heeft Ziggo zijn prijzen elk jaar verhoogd. In 2010 werden de losse abonnementen voor telefonie, televisie en internet samengevoegd tot alles-in-1 pakketten, die duurder waren dan de losse abonnementen. In 2011 en 2012 werden de tarieven voor TV door Ziggo verhoogd, waarna de provider in 2013 de prijs van alle pakketten en diensten naar boven bijstelde. Tenslotte werden in 2014 en 2015 de alles-in-1 pakketten en de losse pakketten in prijs verhoogd. Ook de mobiele abonnementen van Ziggo werden in prijs verhoogd, dat gebeurde voor het laatst in april 2015. In dit overzicht is te zien wat de actuele tarieven zijn bij mobiele provider Ziggo, welke internetsnelheid de provider aanbiedt en wat de belangrijkste voor- en nadelen zijn van de mobiele abonnementen van Ziggo.
Liberty Global heeft al jaren als strategie om de grootste of op één na grootste provider te worden in elk land waarin het bedrijf opereert. Om dit doel te bereiken doet het conglomeraat vele overnames. In 2011 kocht Liberty Global het Duitse Kabel BW, waarna het concern in 2013 zijn concurrent Virgin Media opkocht en een meerderheidsbelang nam in de Belgische provider Telenet. In 2015 volgde de overname van de Britse kabelexploitant Cable & Wireless Communications. Begin dit jaar kreeg Liberty Global toestemming om de Belgische aanbieder BASE over te nemen van KPN, deze provider zal onderdeel worden van Telenet. Sinds juni 2016 voert Liberty Global gesprekken over een mogelijke overname van de Poolse provider Multimedia en deze maand werd de aanstaande fusie tussen Ziggo en Vodafone goedgekeurd door de Europese Commissie.
Op 3 augustus gaf de Europese Commissie groen licht voor de joint-venture van Vodafone en Ziggo. De verwachting is dat de bedrijven door de fusie jaarlijks minimaal 280 miljoen euro aan kosten kunnen besparen. De voorgenomen fusie zou kunnen leiden tot een verlies van klanten, zoals in 2015 ook gebeurde bij de fusie tussen UPC en Ziggo. Waarschijnlijk zal de integratie van de twee bedrijven de concurrentiepositie van het fusiebedrijf echter juist verstevigen. Zo kan deze nieuwe provider echt de strijd aangaan met marktleider KPN.
Vorige maand uitte de Consumentenbond zijn zorgen over de fusie tussen Ziggo en Vodafone. Volgens directeur Bart Combée zou het samengaan van de twee providers de concurrentie op de telecommarkt en de keuzevrijheid van consumenten verminderen. Ook zouden hierdoor de prijzen kunnen stijgen, zoals eerder ook gebeurde na de fusie tussen Ziggo en UPC.
Toch zou zich eveneens het omgekeerde scenario kunnen voordoen. Samen hebben Ziggo en Vodafone namelijk een nieuwe troef in handen: het aanbieden van quad play pakketten met zowel vaste diensten als mobiele telefonie. Zodra die mogelijkheid zich aandient kunnen de fusiepartners een serieuze concurrent worden voor KPN. Nu is KPN namelijk nog de enige provider die quad play diensten kan aanbieden via een eigen landelijk netwerk.
Op het moment dat Vodafone en Ziggo consumenten een vergelijkbare dienstverlening kunnen aanbieden. Dat betekent een sterke nieuwe tegenspeler voor KPN, wat zou kunnen leiden tot meer concurrentie en een prijzenslag. Eén ding staat in elk geval vast: de fusie tussen Vodafone en Ziggo zal de Nederlandse telecommarkt flink opschudden. Of de consument daar uiteindelijk van gaat profiteren moet over enkele maanden blijken.
De fusie van Vodafone en Ziggo zal naar verwachting eind dit jaar worden afgerond.
Bron: Providers.nl