Kijkers kiezen steeds vaker voor digitale tv en verliezen interesse in de kabel. Voor de consument is vooral keuzevrijheid en een persoonlijk zenderaanbod steeds belangrijker geworden. Tv-aanbieders spelen in op de ontwikkelingen en proberen via aparte digitale diensten en een groter digitaal zenderaanbod hun marktaandeel te vergroten.
Eerder deze zomer merkten we al op dat abonnementen voor analoge televisie steeds minder aantrekkelijk bij de Nederlandse kijkers blijken te worden. Uit het rapport van onderzoeksbureau Telecompaper dat in juni verscheen, werd duidelijk dat slechts 10% van de tv-kijkers nog uitsluitend analoog kijkt. Consumenten bekijken steeds vaker tv en video via tablets, laptops en andere mobiele apparaten. De tv-aanbieders moeten het vooral van hun digitale abonnementen hebben, waarmee ze hun marktaandeel flink vergroten. Op verschillende manieren proberen ze de kijker aan zich te koppelen. Zo voegde Ziggo recentelijk meer Franse zenders toe aan de Horizon mediabox, en verrijkte KPN vorig jaar zijn IPTV zenderaanbod met een groot aantal Duitse zenders.
Naar verwachting zal de groei van het aantal huishoudens dat beschikt over internet op televisie alleen maar toenemen. Ruim 37% van de Nederlandse huishoudens beschikt over internet op hun televisie, terwijl dit percentage een jaar geleden op slechts 32% lag. Onder tv-aanbieders neemt het marktaandeel toe dankzij digitale televisie. KPN groeide bijvoorbeeld in het eerste kwartaal dit jaar met 2,8% naar 1,93 miljoen aansluitingen. De groei was vooral te danken aan IPTV via DSL- of glasvezel; een vorm van digitale televisie die via een apart netwerk wordt aangeboden. Hier staat tegenover dat een daling van het aantal tv-aansluitingen wordt verwacht in de komende jaren. De gemiddelde daling voor de komende vijf jaar wordt geschat op 0,6% per jaar.
Veel zenders zoeken ook naar mogelijkheden om op de digitale trend in te spelen. Zo wil de NPO vaker programma’s online aanbieden voordat ze op tv worden uitgezonden. Directeur televisie Frans Klein geeft zijn visie op dit onderwerp: 'We willen onze content aanbieden op een manier die past bij modern mediagebruik: flexibel, doorzoekbaar, gefragmenteerd als je wilt en deelbaar. We maken de stap van Uitzending Gemist naar Uitzending Gestart'.
Bron: Providers.nl