Tegen het einde van juni had Netflix 1,66 miljoen Nederlandse abonnees. Het eerste en tweede kwartaal van 2016 groeide dat aantal met 13% per kwartaal. Dit is hoger dan de gemiddelde groei per kwartaal in 2015, die 10,5% bedroeg. In de laatste drie kwartalen van 2015 groeide het Nederlandse klantenbestand van Netflix zelfs niet meer dan 8% per kwartaal. Of de groei nu het gevolg is van mond-tot-mond reclame of de inzet van online advertenties is niet onderzocht.
Het budget dat door Netflix wordt ingezet voor reclame, daalde na een piek van 4,4 miljoen in Q4 van 2014 naar 0,8 miljoen een jaar later. In het tweede kwartaal van 2016 bedroegen de uitgaven zelfs nog maar 0,2 miljoen.
Vorige maand werd al duidelijk dat Netflix wereldwijd groeit. Wel liet het Amerikaanse bedrijf weten dat het minder groei doormaakte dan aanvankelijk werd verwacht. Dit hing samen met de prijzen voor de streamingdienst, die in het voorjaar werden verhoogd. Het abonnement waarbij je op twee apparaten tegelijk kunt streamen in HD-kwaliteit werd in mei met 25% verhoogd. Abonnees die zich recent hadden aangemeld, dachten dat ook hun prijs omhoog zou gaan. Hoewel dit niet aan de orde was, veroorzaakte die verwachting volgens Netflix wel de dalende groei van het aantal abonnees.
Op dit moment zijn MyPrime van Ziggo, Knippr van T-Mobile en Play van KPN de voornaamste Nederlandse concurrenten van Netflix. Netflix blijft zijn groei in Nederland echter vasthouden en lijkt daarmee voorlopig nog de onbetwiste marktleider in streaming video’s te blijven in Nederland.
Bron: Providers.nl