De snelheid van DSL internet is sinds juli 2015 flink gestegen. Dat zou moeten betekenen dat huishoudens die dit type internet hebben met een hogere snelheid kunnen internetten. Dit blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Volgens de bond heeft 34 procent van de huishoudens met een DSL verbinding te maken met "traag" internet tot 25 Mbit/s.
Het zijn vooral de huishoudens die in buitengebieden wonen en al langzaam internet hadden die nu achterblijven als het gaat om snelheidsverhogingen. Slechts een kleine 30% van deze groep heeft profijt gehad van de snelheidsverhoging. Dit komt omdat het vrij duur is om te investeren in het DSL-netwerk dat in de buitengebieden is aangelegd. Hierdoor krijgen de huishoudens geen upgrades die zorgen voren een snellere verbinding.
Voornamelijk de huishoudens die al een snelle DSL verbinding hadden, profiteren van de snelheidsverhoging van het DSL netwerk. Van de snelle verbindingen, tussen de 50-99 Mbit/s, heeft 80% van de huishoudens een kleine snelheidsverhoging gekregen. De enige verbindingen die echt profiteren zijn de huishoudens met een internetsnelheid vanaf 100 Mbit/s. Dit zijn de aansluitingen waar KPN voornamelijk in geïnvesteerd heeft in het afgelopen jaar. Dankzij deze verbetering heeft nu zo'n 30% van de aansluitingen een snelheid van minimaal 100 Mbit/s.
De Consumentenbond is niet tevreden over de internetsnelheden die consumenten op dit moment kunnen afnemen. Volgens de consumentenorganisatie is er op dat punt te weinig te kiezen voor klanten van internetaanbieders. Zo bleek dat in september 2015 nog geen kwart van de consumenten kon kiezen uit minimaal drie internetaanbieders die een snelle verbinding van minimaal 30 Mbit/s aanboden. Daarom moet er meer concurrentie komen tussen internetproviders, aldus de Consumentenbond. Hier voeren zij momenteel een campagne voor.
KPN is de afgelopen jaren druk bezig geweest om met nieuwe technieken een hogere internetsnelheid te kunnen behalen op het oude telefoonnetwerk. KPN stelt dat een minimale snelheid van 100 Mbit/s voor het einde van 2016 beschikbaar is voor 85% van de huishoudens. Aanbieders die hun diensten aanbieden via het netwerk van KPN, zoals Tele2 en Online, zijn afhankelijk van upgrades en netwerkvernieuwingen van KPN zelf.
Bron: Providers.nl