De NPO wil de interactieve tv-dienst HbbTV een impuls geven. Dit kondigde NPO-bestuursvoorzitter Henk Hagoort donderdag aan op het Mediapark Jaarcongres in Hilversum.
HbbTV geeft extra informatie en interactie bij TV-programma’s. Een TV-programma wordt verbonden met online content. De zenders die werken met HbbTV, verrijken hun programma’s met extra informatie, filmpjes, sportstatistieken of live deelname aan een spelshow. Met de rode knop op de afstandsbediening start je HbbTV. In Nederland bieden NPO 1, 2 en 3 en SBS (SBS6, Net5, Veronica en SBS9) HbbTV aan bij hun programma’s. Het verschilt per programma welke mogelijkheden je met de HbbTV-functie hebt.
De NPO wil flink aan de weg gaan timmeren met de interactieve tv-dienst. 'We willen de traditionele televisie-ervaring verrijken met alle mooie extra’s die de omroepen online aanbieden', zegt Henk Hagoort. Bij diverse programma’s is HbbTV al succesvol ingezet, zoals de Nationale Natuurquiz, waarbij de kijkers mee konden spelen. Daarnaast wordt het mogelijk via de rode knop te navigeren naar verdiepende programma’s of extra materiaal op andere NPO-kanalen. 'We kunnen daarbij nu ook inspelen op het kijkgedrag en de persoonlijke voorkeuren van de kijker', zei Hagoort op het Mediapark Jaarcongres.
Tijdens het Mediapark Jaarcongres onthulde Hagoort het nieuwe icoon voor HbbTV in Nederland. Het icoon is ontwikkeld in een samenwerkingsverband van NPO, SBS en RTL en heeft als doel HbbTV herkenbaar te maken bij het grote publiek. De zenders die nu al werken met HbbTV laten het nieuwe icoon verschijnen bij programma’s waar interactie mogelijk is. Daarnaast is er donderdag de website drukoprood.nl gelanceerd, waar geïnteresseerden informatie terug kunnen vinden over de interactieve tv-dienst.
Bron: Providers.nl