Dit jaar zijn de drie grote telecomproviders van Nederland, KPN, Vodafone en T-mobile veel bezig geweest met het promoten van hun netwerk. Allen doen dit op een andere manier het marketingbudget gaan besteden dan voorheen. Veel van het budget gaat nu naar de speciale features binnen het aanbod van de providers.
Voorheen werd een groot deel van het marketingbudget ingezet voor het maken van reclames en het aanbieden van een abonnement met een toestel, ook wel reguliere aanbiedingen genoemd. Momenteel wordt er gekozen om juist de unieke en speciale toevoegingen die providers aanbieden in hun abonnementen te promoten. Vodafone besteed veel geld aan het aanbod in quad play en het zelf kunnen aanpassen van zenders in een pakket. T-mobile focust zich op unieke bundels bij abonnementen, zoals roaming en tijdelijke bundels.Zij besteden ruim 30% van het budget daarvoor. Het focussen op bundels, doet ook KPN. Zij richten zich op extra korting voor een Spotify en op aanbiedingen voor vaste en mobiele abonnementen.
Waar de grote operators veel bezig zijn met adverteren met speciale features, het onder de aandacht brengen van landelijke 4G-dekking en extra diensten, richten de budgetproviders zich op abonnementsaanbiedingen. Ben en Hollands nieuwe gebruiken een groot deel van hun budget, Ben 52% en Hollandsnieuwe bijna het hele budget, aan mobiele abonnement met een toestel. Mobiele provider simpel gebruikt haar volledige budget om sim-only aanbiedingen onder de aandacht te brengen.
Ondanks dat de providers de focus op adverteren en promoten hebben verlegd hebben, besteden zij overigens ook nog steeds een flink deel aan het maken van reclames en advertenties. Zo is Telfort de afgelopen maand een nieuwe reclamecampagne gestart die is gericht op de nieuwe pay-off: 'Doe er je voordeel mee'. T-Mobile heeft momenteel de live forward campagne en Vodafone richt zich vooral op mobiele advertenties.
Bron: Providers.nl