Streamingdienst Netflix stelde afgelopen voorjaar zijn prijzen naar boven bij en dat moet het bedrijf nu bekopen met een lager dan verwachte groei van het klantenbestand. Dat heeft het Amerikaanse bedrijf op 19 juli naar buiten gebracht. Wereldwijd kreeg Netflix er het afgelopen kwartaal 1,68 miljoen abonnees bij. In het eerste kwartaal van 2016 bedroeg de nieuwe aanwas nog 6,74 miljoen klanten.
Netflix verklaart de stagnerende groei door de negatieve berichtgeving rondom de prijsstijging voor bestaande klanten, die al meerdere jaren gebruikmaakten van de videodienst. Het abonnement waarbij je op twee apparaten tegelijk kunt streamen in HD-kwaliteit werd in mei met 25 procent verhoogd. Vervolgens dachten abonnees die zich recent hadden aangemeld dat ook hun prijs omhoog zou gaan. Hoewel dit niet aan de orde was, heeft die verwachting volgens Netflix wel de dalende groei van het aantal abonnees veroorzaakt. Nadat het bedrijf het bericht over de dalende klantengroei wereldkundig had gemaakt zag het dertien procent van zijn beurswaarde verdampen. Hieronder is de koersval van het aandeel van Netflix op 19 juli te zien.
Bron: De Financiële TelegraafMogelijk heeft Netflix ook aan populariteit ingeboet doordat de aanbieder het vorig jaar onmogelijk maakte om de regiobeperkingen nog langer te omzeilen. Netflix begon namelijk met het blokkeren van VPN diensten waarmee deze beperking kon worden weggenomen. Daardoor konden klanten niet langer gebruikmaken van het volledige Amerikaanse aanbod via een VPN verbinding. Het Amerikaanse aanbod bood de mogelijkheid om series te kijken op het moment dat ze beschikbaar kwamen, in Nederland liep een serie soms een seizoen achter.
De afnemende groei van het aantal Netflix-klanten zou een kans kunnen zijn voor Nederlandse providers die al over een eigen streamingdienst beschikken. En voor providers die nog niet zover zijn is de dip bij Netflix wellicht aanleiding om alsnog een eigen streamingservice te lanceren. De streamingdiensten van Nederlandse providers zijn in sommige gevallen goedkoper dan Netflix. Hieronder is te zien welke aanbieders van streaming er op dit moment zijn in Nederland.
Streamingdienst | Kosten per maand |
---|---|
€ 6,95 | |
€ 8,99 | |
€ 9,99* | |
€ 10,99 | |
€ 11,99 |
Netflix is qua prijs een middenmoter in vergelijking met de andere aanbieders van streamingdiensten. MyPrime van Ziggo is de goedkoopste streamingdienst, maar heeft wel als nadeel dat je ook een regulier TV abonnement moet afnemen bij Ziggo. MyPrime is dus niet geschikt als vervanging van een traditioneel TV abonnement. Dat geldt wel voor de streamingdienst van Videoland, die net als MyPrime goedkoper is dan Netflix. De streamingdiensten Knippr van T-Mobile en Play van KPN zijn op hun beurt weer iets duurder dan Netflix, maar hebben ook een ander aanbod. Waar Netflix films, series en documentaires aanbiedt is Knippr een dienst waarmee je naar Nederlandse en buitenlandse TV kanalen kunt kijken, zoals naar NPO 1,2 en 3, SBS6 en Discovery Channel. KPN Play biedt ook de populairste Nederlandse en enkele buitenlandse zenders aan, plus HBO 1, 2 en 3. Consumenten die geen interesse hebben in een regulier TV abonnement maar wel willen streamen kunnen het goedkoopste abonnement afsluiten bij Videoland.
Begin dit jaar groeide het aantal Nederlandse Netflix klanten naar een totaal van 1,3 miljoen. Twee jaar eerder lag het aantal Netflix abonnees in Nederland nog op 350.000, de streamingdienst heeft de afgelopen twee jaren een gestage groei laten zien. Ondanks de dalende groei in het afgelopen kwartaal blijft het bedrijf in Nederland marktleider op het gebied van videostreaming. Ziggo heeft met MyPrime ongeveer een kwart miljoen klanten die gebruiken en Videoland heeft zo'n 100.000 abonnees. MyPrime is bij Ziggo inbegrepen bij de alles-in-één pakketten Connect en Play Complete en Connect en Play Max. KPN en T-Mobile geven geen informatie over het aantal klanten van hun videodiensten Play en Knippr. Voorlopig blijft Netflix de onbetwiste marktleider op het gebied van videostreaming in Nederland. Als de Nederlandse TV-providers de Amerikaanse streaminggigant naar de kroon willen steken zullen ze hun prijzen moeten verlagen.
Bron: Providers.nl