KPN, Ziggo, XS4ALL, Online.nl en Delta Fiber passen dit jaar de prijzen aan per 1 juli. Als we de prijsveranderingen van deze providers op een rijtje zetten vallen twee dingen op:
1. De allersnelste abonnementen met 1 GB/s worden (fors) goedkoper
2. De pakketten met internetsnelheden tot en met 600 Mb/s worden duurder
KPN maakt 1 GB/s glasvezel internet € 7,50 goedkoper per maand en Giganet van Ziggo wordt maximaal € 5,50 goedkoper. Zit je bij lokale provider Delta? Dan wordt het snelste internet ook € 7,50 goedkoper per maand.
Dat providers een forse prijsverlaging doorvoeren op de allersnelste paketten is natuurlijk mooi, maar in de praktijk gaan weinig huishoudens hiervan profiteren. Lang niet iedereen kan de allersnelste abonnementen ontvangen (via glasvezel internet), of kiest daar bewust niet voor. Simpelweg omdat het grootste gedeelte van deze snelheid niet gebruikt wordt. Dat maakt zo’n supersnel abonnement onnodig duur.
Dat providers juist een prijsverlaging doorvoeren op de allersnelste abonnementen maakt dus helaas voor de meeste huishoudens geen verschil.
Daarentegen worden de abonnementen met een snelheid t/m 600 Mb/s juist duurder. En dit treft de meeste huishoudens. Een gemiddeld huishouden heeft namelijk een internet abonnement rond de 100 Mb/s. Daarbij valt dus ook wat te winnen met internet vergelijken.
Voor zover bekend veranderen de abonnementsprijzen per 1 juli als volgt:
Provider | Internetsnelheid | Prijswijziging |
---|---|---|
KPN |
|
|
Ziggo |
|
|
T-Mobile | - | *Geen wijzigingen |
XS4ALL |
|
|
Youfone | - | *Geen wijzigingen |
Online.nl |
|
|
Budget Alles in 1 | - | Onbekend |
Caiway | - | *Geen wijzigingen |
Delta Fiber |
|
|
* T-Mobile heeft de prijzen in januari met 1,6% inflatiecorrectie verhoogd.
* Youfone heeft afgelopen mei nog de prijzen gewijzigd van enkele pakketten.
*Caiway heeft de prijzen afgelopen maart al verhoogd.
Het verbeteren van de kwaliteit, capaciteit en veiligheid van de netwerken vraagt ieder jaar een steeds grotere inspanning van netwerkproviders. De investeringskosten die hiermee gemoeid berekenen providers in veel gevallen door aan jou als klant, met als gevolg dat je abonnementskosten (iets) omhoog kunnen gaan.
Vooral het afgelopen jaar hebben een aantal ontwikkelingen bijgedragen aan hogere investeringskosten om de kwaliteit, capaciteit en veiligheid van netwerken te waarborgen:
De prijsaanpassingen gelden voor zowel bestaande klanten, als voor nieuwe klanten.
Als bestaande klant moet je uiterlijk 4 weken vóór 1 juli persoonlijk een schriftelijk bericht hebben ontvangen van je provider over de prijswijzigingen, wil dit voor jou gelden.
Het kan namelijk zijn dat de prijzen van sommige pakketten ongewijzigd blijven, terwijl die van anderen wel aangepast worden bij dezelfde provider.
Nieuwe klanten betalen vanaf 1 juli de nieuwe tarieven.
Als klant heb jij het recht om kosteloos je vaste abonnement op te zeggen bij een verhoging van de prijzen in juli, als je hierover schriftelijk bericht hebt gekregen van je provider. Je provider moet je bovendien vermelden dat jij kosteloos je abonnement mag opzeggen vanwege de prijsverhoging.
Wil jij je vaste contract kosteloos beëindigen, dan dien je dat wel op tijd kenbaar te maken, vóór 1 juli. Neem hiervoor contact op met je provider. Overstappen kun je tot uiterlijk 30 juni doen.
Ben je op dit moment contractvrij? Dan kun je meteen beginnen met internet vergelijken en overstappen. Hiervoor hoef je niet apart contact op te nemen met je provider.
De prijswijzigingen per 1 juli staan los van de jaarlijkse inflatiecorrectie die providers maximaal 1 keer mogen doorvoeren. Ook staat deze prijsverhoging los van tussentijdse prijsaanpassingen als gevolg van nieuwe wet- en regelgeving, zoals verhoging van het BTW-tarief.
In feite kun je dus jaarlijks te maken krijgen met meerdere prijsverhogingen. Maar daarbij gelden wel andere regels.
Bij een inflatiecorrectie en nieuwe wet- en regelgeving:
Bron: Providers.nl