Het zal je niet verbazen dat het vaste internetverbruik thuis, sky high is sinds het begin van de (intelligente) lockdown in 2020. Dat kan af en toe ook goed voelbaar zijn, wanneer je internet thuis hapert of erg traag is. Klachten over trage Wifi zijn nu dan ook meer aan de orde dan anders, omdat het maximale van de internetnetwerken wordt gevraagd.
We belasten het internet thuis nu méér omdat:
Kijk daarom eerst of de traagheid op te lossen is door je Wifi-netwerk te verbeteren. Dat kun je doen door:
Heb je ondanks verbetering aan je Wifi-netwerk vaker last van een slechte internetverbinding? Dan is een sneller internet abonnement nemen de beste oplossing.
Voordat je meteen begint met internet vergelijken, raden we je aan op het volgende te letten. Zo kies je een beter abonnement, dat het beste past bij jouw situatie. En betaal je niet meer dan nodig.
Om te weten hoeveel sneller je internet thuis zou moeten zijn, is het goed om te weten hoe je nú het internet gebruikt, ten opzichte van hiervoor. Doe je meer aan videobellen voor je werk? bijvoorbeeld? Houd dan rekening met ongeveer 2 Mb/s tot 4 Mb/s voor een groepscall met 5 tot 7 deelnemers.
En zitten jullie thuis nu vaker tegelijkertijd op internet? Jij voor je studie, je partner in een videocall voor werk, en je zoon op z’n kamer aan het online gamen? Dan is gemiddeld een internetsnelheid van 100 Mb/s tot 200 Mb/s dan aan te raden.
Twijfel je wat een goede internet snelheid is? Bekijk dan onze adviessnelheid per situatie. Hiervoor kun je ook eenvoudig de gratis keuzehulp gebruiken. Hierbij heb je in een paar muislikken een advies van ons met een passende internetsnelheid voor jouw situatie.
Daarnaast is het wellicht ook mogelijk om op jouw adres een andere internetverbinding te kiezen. Heb je nu bijvoorbeeld (A)DSL, en is glasvezel internet beschikbaar op jouw postcode? Dan is dat een slimme overweging, omdat glasvezel vele malen sneller en stabieler is. Kun je geen glasvezel krijgen? Dan is kabel internet van Ziggo het snelste alternatief.
Bekijk met internet vergelijken op jouw adres wat het beste aanbod is voor het nieuwe internetgebruik op jouw postcode.
We zijn sinds de eerste Lockdown vorig jaar ook massaal méér mobiele data gaan verbruiken. Volgens onderzoek van het Autoriteit Consument & Markt verbruiken we bijna een derde méér dan hiervoor, uitzonderlijk veel dus. Ook bellen we weer iets meer dan eerst, en met name langer. De vraag naar belminuten is dan ook groter, zo’n 10% méér dan voor de (gedeeltelijke) Lockdown.
Dat we méér mobiele data verbruiken is misschien niet meteen logisch. We zitten juist veel meer op onze Wifi-verbinding thuis. Whatsappen, sociale media bekijken en videobellen kan dus prima via je internetverbinding, en niet via je belbundel zou je denken.
Toch komt het vaak genoeg voor dat vanwege een trage Wifi-verbinding thuis, Wifi op mobiel ook vaker ontoereikend is nu we massaal tegelijkertijd het vaste internet thuis gebruiken. We schakelen daarom vaker over op 4G mobiele data, waardoor databundels er sneller doorheen gaan.
Merk jij ook dat je regelmatig niet meer lekker uitkomt met je databundel, of belbundel? Dan raden we aan je mobiele abonnement eens onder de loep te nemen met sim only vergelijken of telefoon abonnement vergelijken en een grote databundel- of belbundel te kiezen. Weet je niet zeker hoeveel belminuten je ongeveer nodig denkt te hebben? Dan hebben we een aantal tips die je kunnen helpen bij het kiezen van de juist belbundel.
Gebruik je behoorlijk veel data en/of belminuten per maand? Dan is een onbeperkte bundel voor jou mogelijk de beste oplossing. Dit kan zowel in combinatie met een telefoon abonnement of sim only. Je kunt een sim only onbeperkt internet en sim only onbeperkt bellen bundel los van elkaar nemen. Bijvoorbeeld als je alleen veel data verbruikt, en weinig belt vanuit je belbundel. Gebruik je zowel veel data als belminuten? Bekijk dan of geheel onbeperkt voor jou de oplossing is.
Bron: Providers.nl